KERÉKPÁR KARBANTARTÁS

 

Kerékpárunk biztonságos használatához elengedhetetlen a megfelelő karbantartás. A különböző fő részegységek ellenőrzése adott időszakokra bontható.

 

BBBIKE KERÉKPÁRBOL ÉS SZERVIZ

Fékek ellenőrzése minden indulás előtt
Gumik nyomás ellenőrzése    minden indulás előtt
Váltók ellenőrzése  használattól függő de legalább negyedévente
Kormánycsapágy ellenőrzése       használattól függő de legalább negyedévente
Kerékagycsapágyak ellenőrzése    használattól függő de legalább negyedévente
Középagycsapágy ellenőrzése használattól függő de legalább negyedévente

 

Amennyiben hibát észlelünk vigyük szakszervizbe és javíttassuk vagy cseréltessük a kívánt alkatrészt.

 

 

Fékek karbantartása beállítása

Fékjeink idővel kopnak, így után állításra szorulnak amit a fékkarnál tehetünk meg a feszítő csavar kitekerésével és ha megfelelő közelségbe kerülnek a fékpofák a felnihez ami 1-2mm, rögzítsük le a csavaron található kontra anyával, amit simán kézzel meghúzhatunk. Amennyiben a csavar már maximálisan ki van tekerve a fékkarból és még mindig nem megfelelő a fékteljesítmény feltételezhetjük, hogy elkoptak a fékpofák és cserélnünk kell őket.

Figyeljünk a bowdenek állapotára is és a kiszőrösödött bowdeneket próbáljuk egybe sodorni majd bowdenvéggel rögzíteni mielőtt megszúrnánk magunkat a kiálló acél szálak valamelyikével. Ha rögzítési pontoknál szőrösödik ki a bowden azt feltétlenül cseréljük ki! Biztos hogy vészfékezés közben fog elszakadni és balesetet szenvedhetünk.

A fékbowdenek kenését használattól függően de legalább évente egyszer ajánlott elvégezni.

 

Beragadó fék

Ha a bowdenezés sérül vagy ferdén kopik a fékpofa előfordul, hogy fékezés után nem tér vissza a fék a start pozícióba. Ellenőrizzük a fékbowdenek, bowdenházak állapotát mert idővel megtörhetnek, megrepedhetnek és a beszivárgó folyadék és páratartalom hatására oxid rétek képződik a bowdenen ami annak megszorulását okozza. Keressünk a bowdenházon töréseket, repedéseket, akasszuk ki a fékünket és a szabaddá vált fékbowdent mozgassuk meg a házban. Ha nehezen vagy nem mozdul cseréltessük ki a bowdent és a házat is a kerékpár szakszervizben. Ha a bowden szorul kicsit és a ház nem sérült akasszuk ki a féket, toljuk odébb a bowdenházat és csiszoló papírral tisztítsuk meg az esetleges szennyeződésektől, oxidációtól, majd finoman zsírozzuk be vagy kenjünk rá műszerolajat és rakjuk össze.
A fékpofák felületén a kopás kisebb felület különbségeket képes kialakítani ahogy a felnihez simul, mint a felni kopásjelző csíkja és fékezéskor saját magát szorítja be. Legegyszerűbb módja a fékpofa síkba csiszolása amit egy reszelővel megtehetünk ha a kopás mértéke ezt megengedi és nem akarjuk kicserélni a fékpofákat.

Ferdén fognak a fékek

A V- fékek nagy előre lépést jelentettek ennek a problémának a kezelésében és könnyen kezelhetővé tették az állítást a fékbe épített feszítő csavarok révén, melyek lehetnek normál csavarosak vagy inbusz csavarosak. A csavarnak megfelelő kulccsal húzzunk vagy engedjünk a fékek rúgóján amíg egyformán nem kezdenek dolgozni. Érdemes előtte megnézni a kereket, hogy középen fut e, mert sokszor nem a fék a hibás, hanem a ferdén berakott kerék, vagy esetleg begyűjtöttünk egy combosabb 8-ast és azért szorul meg a fék egyik oldalon. Tegyük a kereket a villában középre, vagy 8-as esetén centiroztassuk ki a kereket szakszervizben. A problémát okozhatja még a helytelenül, ferdén, esetleg fordítva berakott fékpofa is.

Sipoló fékek

A fékpofák helytelen berakásakor jelentkező hiba, de okozhatja keményebb anyag összetételű fékpofa is. Próbáljuk meg a fékpofákat menetiránynak megfelelően beállítani, hogy az eleje picit hamarabb érje el a felni oldalát mint a hátulja.

 

 

Gumik karbantartása

A külső gumi állapota határozza meg milyen kényelmesen és milyen sebességgel vagyunk képesek haladni. Sok vásárló panaszkodik, hogy nehéz tekerni a kerékpárt és nem halad, pedig a megoldás sokszor banális. Egyszerűen fújjuk fel a gumikat a megfelelő nyomásra. Az esetek többségében ha nem valamilyen szerkezeti probléma van pl a fék hozzáér a felnihez vagy a külső gumihoz, biztosra vehetjük, hogy ez lesz a probléma. A külső gumi oldalán keressünk egy „inflate to” vagy „recommended inflation pressure” feliratot ahol megtaláljuk a gumi gyártójának instrukcióit, hogy milyen nyomásérték kell az adott külsőnek. Általában PSI – BAR – Kpa értékekben is megadják a nyomásértékeket amire a gumit fel kell fújni. Az alacsony nyomás értéket kézzel és műszerrel is megnézhetjük bár a kezünk 2BAR felet nem igen tud különbséget tenni a nyomás megállapításában ezért célszerű kerékpárboltban beszerezni egy mechanikus vagy digitális nyomásmérőt. A folyamatos lapos gumival haladást a szelep vándorlása is jelzi és ilyenkor a szelep a függőleges pozíciótól elindul oldalirányba, majd kiszakad a belső gumiból esetleg maga a szeleptőt vágja szét a felni. Ha ferde szelepet látunk ne fújjuk fel, hanem engedjük le teljesen, húzzuk vissza a külsőt a belsővel addig míg újra függőleges pozícióba kerül a szelep, majd utána fújjuk fel a külsőn látható nyomásértékre. Sokszor előforduló hiba hogy nem tudjuk visszahúzni a felnin a gumit, mert meg sem mozdul, mivel a belső már gombóccá állt össze a szelep egyik oldalán, míg a másikon teljesen elvékonyodik, kinyúlik. Ne is kísérletezzünk a visszahúzással, vegyük ki a kereket a kerékpárból, vegyük le róla a külsőt és belsőt, tisztítsuk meg a sok gumispéntől, és ha még használhatónak találjuk tegyük vissza a helyére rendesen vagy tegyünk be új belső gumit.

A gumik nyomását minden indulás előtt ellenőrizzük

 

 

Váltók karbantartása

Váltóinkat használattól függően de legalább negyedévenként nézzük át de a váltás azonnal jelzi ha állítanunk kell mert nem, vagy csak recsegve ropogva sikerül a váltás.

 

A váltó bowdenek kenését használattól függően de legalább évente egyszer ajánlott elvégezni.
Tisztítsuk meg a racsnit és a láncot is majd a váltógörgőket és a kanalat is ha kell kaparjuk le az odaragadt zsír-sár réteget majd a forgó csapoknál kenjük meg műszerolajjal.

Recsegő ropogó hang váltásnál

Sok fajta váltórendszert építenek a ma kapható kerékpárokba de szinte minden váltón vagy váltókaron találunk finomhangoló csavarokat amik lazításával vagy húzásával a bowden feszességén tudunk állítani. A fenti hiba javításához sokszor elegendő ezek lazítása vagy húzása attól függően, hogy a lánc ép túlmegy a fogaskeréken vagy ép nem bír rá felkapaszkodni. Ha túlmegy, lazítsunk a bowdenezésen ha nem megy fel rendesen, húzzunk rajta párat. Ha a csavarokkal már nem kompenzálható a váltó rossz működése vigyük be a kerékpárboltba és szakemberrel állítassuk be. Ezt nálunk sokszor azonnal elvégezzük. A nem pozícióra ugró váltóknál ez nem hiba! Toljuk tovább a kart amíg a váltás megtörténik, majd picit toljuk vissza amíg hangtalan nem lesz a lánc futása a racsni fogaskerekein.

Túl fut a lánc és leesik, beszorul a vázba vagy a küllők közé vagy elől a hajtóműről leugrik

Minden váltó tartalmaz végpont állító csavarokat amivel beállítható hogy meddig mehet le vagy fel a váltó. Állítsunk ezeken a csavarokon amíg a megfelelő pozíciót el nem éri a váltó de vigyázzunk nem minden váltón ugyan úgy helyezkednek el a csavarok. Ha nem boldogulunk vele és nem tudjuk melyik csavar mit csinál ne kísérletezzünk, vigyük szakszervizbe.

Nehezen vagy egyáltalán nem mozdul a váltókar

A váltóknál is fennáll a fékeknél leírt jelenség és a bowdenek kenéséről gondoskodnunk kell használattól függően de legalább évente egyszer csináltassuk meg.

Laza, lötyögő vagy nem húzó váltókar.

Karos váltóknál előforduló hiba, hogy a váltókar nem tartja meg a pozícióját és visszatér alacsonyabb fokozatokba. A karok tetején néha a matrica alatt találunk egy csavart, húzzuk meg finoman amíg megtartja a váltást de ne húzzuk túl mert nehezen fog mozdulni a kar.

Kétkaros váltókaroknál előforduló jelenség, hogy szabadon fut a váltókar ha megtoljuk és nem érezzük, hogy valamit is húzna így nem történik meg a váltás. Van rá mód hogy újra meginduljon csak egy kis pucolásra és kenésre van szükség de senkinek nem ajánlom, hogy nekiessen, vigyük szervizbe. Ha megbontjuk a váltómechanika egységét szinte biztos elbúcsúzhatunk tőle. Gyárilag zsírozva kerülnek piacra ezek a váltókarok de idővel a finom alkatrészek kenése nem hogy megszűnik de kifejezetten ragasztó hatású a zsírozás maradéka. Ezt kell nekünk eltávolítani és újra kenni, hogy újra kapcsolódjanak, mozduljanak a finom alkatrészek. Ha nincs mechanikai sérülés, törés nagy százalékban javítható a váltókar.

 

 

Agycsapágyak karbantartása

Használattól függő de legalább negyedévente ellenőrizzük a csapágyak állapotát, keressünk lötyögést hangos futást, recsegést ropogást, kattogást.

A csapágyak kenését használattól függően de legalább évente egyszer ajánlott elvégezni.

 

Kormányagy

Ha fékezünk az első fékkel és mozgást érzékelünk a kormánynál a kerékpár hossztengelyén biztosra  vehetjük lelazult a kormányagy csapágya. Menetes rendszereknél előforduló hiba, hogy lelazulnak a csavarok, húzzuk meg őket és kész is vagyunk. Ahead rendszereknél a stucni csavarjait lazítsuk fel majd húzzuk meg a kormányrózsát és rögzítsük a stucnit újra.

Ha nehezen fordul a meghúzás után esetleg kattog hangja van már túl késő, bizony cserélni kell a csapágyakat és rosszabb esetben a csészék is szétkoptak amit cserélni kell. Vigyük szervizbe amint érzékeljük, hogy játéka van a kormánynak.

Középagy

A középagy napjaink kerékpárjain már zárt ipari csapágyas rendszereken futnak ezt hívjuk monoblokknak. Karbantartást nem igényel és több évig is bírja minőségtől függően. Ha lötyögést tapasztalunk esetleg kattanást, pattanó hangot terhelés közben első körben próbáljunk húzni a csészéken amik hajlamosak a kilazulásra. Ha ez nem oldja meg a gondot cseréltessük ki szakszervizben.

Hagyományos csészés rendszereknél legalább negyedévente ellenőrizzük le az agy állapotát, mert sokkal hajlamosabb a kilazulásra mint a monoblokk a folyamatos kopásról nem is beszélve. Szerviz után én szeretem látni a bringákat 1-2 hét használat után, hogy nincs e lötyögés a középagynál. Ha van nem kell megijedni húzzunk rajta picit és újra kontrázzuk le. Némelyik gyártó vastag festékkel vonja be a tengelyeket amik szinte azonnal lekopnak és máris lazulást fogunk tapasztalni. Ne is reménykedjünk benne hogy teljes anyagában edzett tengelyeket kapunk, így nem csoda hogy nem bírnak ki éveket.

Kerékagyak

A kerék futása nem csak a gumikon múlik hanem a csapágyazáson is. Egy lötyögő kerék akár balesetet is okozhat a kerékpárosnak, pedig filléres alkatrészekből áll. Mozgassuk meg a kereket és ha lötyög ne várjunk, azonnal menjünk a szervizbe. Bátrabbak otthon is nekiállhatnak a kerékagy szétszedésének főleg ha nem ez lesz az első de érdemes szervizbe vinni mert nem kerül sokba és esetleges nemtudásunk már több ezer forintunkba is kerülhet. Sokan megpróbálják otthon megjavítani és hát vannak „érdekes” megoldások ami akár kerék cseréhez is vezethet.

Egy tévhitet is szeretnénk a helyére rakni miszerint a racsnit nem kell darabokra szedni ahhoz, hogy az agyat karbantartsuk vagy javítsuk. Le kell szedni a megfelelő szerszámmal, ami nem hidegvágó és kalapács!!

Bízzuk szakemberre az agyak karbantartását

 

Használattól függő de legalább évente ellenőrizzük a kerékpár összes csavarját. Húzzuk meg ami laza, cseréljük ki ami rozsdás. Ellenőrizzük a sárvédőket, csomagtartókat, kormány és nyereg csavarokat, hajtókar csavarokat, pedálokat, világítást, prizmákat, dinamót, vezetékeket, izzókat. Nézzük meg nem csúszott e le a markolat és ha igen toljuk vissza a helyére vagy cseréltessük ki újra.

Bátran tisztítsuk le a kerékpárjainkat nem fognak elkopni és szervizbe is tisztán vigyük be. Ez nagy segítség a szerelőknek mivel súlyos órák mehetnek el a kerékpár takarítására. Sok helyen el is kérik az árát ami több ezer forint is lehet.