Kerékpár karbantartási útmutató

A kerékpárok karbantartása nagyon fontos dolog. Az elhanyagolt kerékpárok laza csapágyai , beragadt fék bowdenei, kopott fékei, idő előtti halálát okozhatja a kerékpárnak. Minden alkatrésznek a kerékpáron más és más a karbantartási igénye. Ne használjunk olyan kerékpárt amin nem működnek rendesen az alkatrészek, mert balesetet szenvedhetünk. Kerékpározás előtt mindig ellenőrizzük a fékek működését, a gumik nyomását, a lánc feszességét. Amennyiben bizonytalan vagy hibás alkatrészt talál, kérjük forduljon mielőbb egy kerékpár szakszervizhez.

Bogáncs kerékpár üzlet és szerviz - www.bbbike.hu - 06 1 2951377 -
1188 Budapest Címer u. 89 - (A pestimrei SZ.T.K mögött.)
Nyitva: Hétfő-Péntek 10-18 óráiig, Szombaton 09-13 óráig.

hauser.jpg

Kerékpáros kresz

Kerékpárosokra vonatkozó kresz szabályok.

 

Mint tudjátok, a kerékpár üzemeltetésének műszaki feltételeit a 6/1990-es KÖHÉM-rendelet 116.§-a határozza meg, és ezt többször is módosították.

A módosítás nagyon esedékes volt, például azért is, mert a KRESZ 54. §-ának tavalyi módosítása óta egymásnak ellentmondó szabályok vonatkoztak a kerékpárosokra.

 

1. Kötelező felszerelések

 Signo8

Kötelező tartozékok összefoglalása:

Első fehér fényű lámpa, hátsó piros fényű lámpa, két borostyán sárga fényvisszaverő prizma az első keréken vagy fényvisszaverő csíkot tartalmazó külső, fehér prizma előre ha a lámpa nem tartalmazza, piros prizma hátra ha a hátsó lámpa nem tartalmazza, működő első és hátsó fék, csengő.

Könnyítések:

Bekerült a rendeletbe, hogy a lámpák lehetnek a kerékpároson is (ezzel összhangba hozták a szabályozást a KRESZ tavalyi módosításával).

Gyakorlatilag a dinamós rendszerek kivételével az első és a hátsó lámpának már nem kell együtt kapcsolhatónak lennie.

Az első és hátsó lámpánál a villogó üzemmód megengedetté vált.

Szigorítások:

A kormányra vonatkozó előírás kiegészült azzal, hogy a kormány semmilyen helyzetében nem akadályozhatja a kerékpár egyéb kezelőszerveinek működését,

A fékberendezésekre vonatkozó előírás kiegészült azzal, hogy azoknak száraz és nedves időben egyaránt működtethetőnek kell lenniük,

Az előre fényt adó lámpától is megkövetelik, hogy tiszta időben legalább 150 m-ről látható legyen a fénye,

Új előírás, hogy előre is kötelező a (fehér) fényvisszaverő.

Részben könnyítés, részben szigorítás is:

Jelentősen módosult az oldalsó fényvisszaverőre (küllőprizmára) vonatkozó szabály, amelyből egy helyett most már egy átmérő mentén elhelyezve kettő darab szükséges, de helyettük alkalmazható fehér fényvisszaverő körgyűrű felület a felnik közvetlen közelében, vagy reflexcsíkos gumiköpeny is, ha megfelel a vonatkozó ENSZ-EGB előírásban foglaltaknak (a neves gyártók kerékpárüzletekben forgalmazott külsői általában megfelelnek).

Mire érdemes odafigyelni?

Mindig ügyelj rá, hogy a lámpád, villogód úgy legyen elhelyezve akár a kerékpárodon, akár rajtad, vagy a ruhádon, hátizsákodon, hogy tényleg látható legyen a fénye a többi közlekedő számára! A ruházat, hátizsák anyaga menet közben elmozdulhat, redőződhet, a lámpát eltakarhatja. Ilyenkor nagy esélye van a balesetnek, mert hiába a lámpa, ha nem látható.

Míg oldalról korábban elég volt egy prizma, mostantól kettő szükséges. Jó dolog, hogy mostantól el kell fogadni a reflexcsíkos külsőt az oldalsó küllőprizmák helyett. Viszont a módosítás szövegezése alapján sajnos továbbra sem szabályosak az egyébként kiváló láthatóságot biztosító küllőre pattintható fényvisszaverő pálcák.

Ugyanígy nem felelnek meg a jogszabálynak a mostanában egyre divatosabb és tényleg jó láthatóságot biztosító LED-es küllővillogók.

A kettőnél több kerekű és 80 cm-nél szélesebb kerékpárt elölről és hátulról egyaránt nem középen, hanem mindkét oldalán egy-egy lámpával és fényvisszaverővel kell felszerelni.

2. A rendeletben nevesített, nem kötelező felszerelések

(E pontban csak a változásokra térünk ki.)

A gyermekülés felszerelhetőségére vonatkozó régi szöveg kibővült az alábbiakkal:

“Az ülésfelület súlypontjának a jármű hosszanti függőleges szimmetriasíkjában, a tengelysíkok között kell elhelyezkednie. A vezető háta mögött közvetlenül elhelyezett gyermekülés azzal a feltétellel megengedett, hogy háttámlával és a gyermek méretére beállítható, általa ki nem kapcsolható, a kibújást minden körülmények között megakadályozó utasvisszatartó rendszerrel van ellátva.”

A módosítással szabályossá válik az egykerekű utánfutó is (eddig csak egytengelyű, de két nyomon futó utánfutót tartalmazott a rendelet).

A kerékpár utánfutóját elölről is fel szabad szerelni (fehér) fényvisszaverővel. Azonban míg hátul az utánfutó fényvisszaverőjének háromszög alakúnak kell lennie, és az utánfutó középsíkjában vagy attól balra kell elhelyezni, elöl a fényvisszaverők nem lehetnek háromszög alakúak és ha vannak, mindkét oldalra el kell őket helyezni.

A rendelet módosítást követően aktuális szövegét is megtaláljátok itt.

Forrás: http://kerekparosmiskolc.net

 

Kerékpár karbantartása

Kerékpárunk biztonságos használatához elengedhetetlen a megfelelő karbantartás. A különböző fő részegységek ellenőrzése adott időszakokra bontható.

BBBIKE KERÉKPÁRBOL ÉS SZERVIZ

Fékek ellenőrzése minden indulás előtt
Gumik nyomás ellenőrzése    minden indulás előtt
Váltók ellenőrzése  használattól függő de legalább negyedévente
Kormánycsapágy ellenőrzése       használattól függő de legalább negyedévente
Kerékagycsapágyak ellenőrzése    használattól függő de legalább negyedévente
Középagycsapágy ellenőrzése használattól függő de legalább negyedévente

 

Amennyiben hibát észlelünk vigyük szakszervizbe és javíttassuk vagy cseréltessük a kívánt alkatrészt.

 

Fékek karbantartása beállítása

Fékjeink idővel kopnak, így után állításra szorulnak amit a fékkarnál tehetünk meg a feszítő csavar kitekerésével és ha megfelelő közelségbe kerülnek a fékpofák a felnihez ami 1-2mm, rögzítsük le a csavaron található kontra anyával, amit simán kézzel meghúzhatunk. Amennyiben a csavar már maximálisan ki van tekerve a fékkarból és még mindig nem megfelelő a fékteljesítmény feltételezhetjük, hogy elkoptak a fékpofák és cserélnünk kell őket.
Figyeljünk a bowdenek állapotára is és a kiszőrösödött bowdeneket próbáljuk egybe sodorni majd bowdenvéggel rögzíteni mielőtt megszúrnánk magunkat a kiálló acél szálak valamelyikével. Ha rögzítési pontoknál szőrösödik ki a bowden azt feltétlenül cseréljük ki! Biztos hogy vészfékezés közben fog elszakadni és balesetet szenvedhetünk.

A fékbowdenek kenését használattól függően de legalább évente egyszer ajánlott elvégezni.

Beragadó fék

Ha a bowdenezés sérül vagy ferdén kopik a fékpofa előfordul, hogy fékezés után nem tér vissza a fék a start pozícióba. Ellenőrizzük a fékbowdenek, bowdenházak állapotát mert idővel megtörhetnek, megrepedhetnek és a beszivárgó folyadék és páratartalom hatására oxid rétek képződik a bowdenen ami annak megszorulását okozza. Keressünk a bowdenházon töréseket, repedéseket, akasszuk ki a fékünket és a szabaddá vált fékbowdent mozgassuk meg a házban. Ha nehezen vagy nem mozdul cseréltessük ki a bowdent és a házat is a kerékpár szakszervizben. Ha a bowden szorul kicsit és a ház nem sérült akasszuk ki a féket, toljuk odébb a bowdenházat és csiszoló papírral tisztítsuk meg az esetleges szennyeződésektől, oxidációtól, majd finoman zsírozzuk be vagy kenjünk rá műszerolajat és rakjuk össze.
A fékpofák felületén a kopás kisebb felület különbségeket képes kialakítani ahogy a felnihez simul, mint a felni kopásjelző csíkja és fékezéskor saját magát szorítja be. Legegyszerűbb módja a fékpofa síkba csiszolása amit egy reszelővel megtehetünk ha a kopás mértéke ezt megengedi és nem akarjuk kicserélni a fékpofákat.

Ferdén fognak a fékek

A V- fékek nagy előre lépést jelentettek ennek a problémának a kezelésében és könnyen kezelhetővé tették az állítást a fékbe épített feszítő csavarok révén, melyek lehetnek normál csavarosak vagy inbusz csavarosak. A csavarnak megfelelő kulccsal húzzunk vagy engedjünk a fékek rúgóján amíg egyformán nem kezdenek dolgozni. Érdemes előtte megnézni a kereket, hogy középen fut e, mert sokszor nem a fék a hibás, hanem a ferdén berakott kerék, vagy esetleg begyűjtöttünk egy combosabb 8-ast és azért szorul meg a fék egyik oldalon. Tegyük a kereket a villában középre, vagy 8-as esetén centiroztassuk ki a kereket szakszervizben. A problémát okozhatja még a helytelenül, ferdén, esetleg fordítva berakott fékpofa is.

Sipoló fékek

A fékpofák helytelen berakásakor jelentkező hiba, de okozhatja keményebb anyag összetételű fékpofa is. Próbáljuk meg a fékpofákat menetiránynak megfelelően beállítani, hogy az eleje picit hamarabb érje el a felni oldalát mint a hátulja.

 

Gumik karbantartása

A külső gumi állapota határozza meg milyen kényelmesen és milyen sebességgel vagyunk képesek haladni. Sok vásárló panaszkodik, hogy nehéz tekerni a kerékpárt és nem halad, pedig a megoldás sokszor banális. Egyszerűen fújjuk fel a gumikat a megfelelő nyomásra. Az esetek többségében ha nem valamilyen szerkezeti probléma van pl a fék hozzáér a felnihez vagy a külső gumihoz, biztosra vehetjük, hogy ez lesz a probléma. A külső gumi oldalán keressünk egy „inflate to” vagy „recommended inflation pressure” feliratot ahol megtaláljuk a gumi gyártójának instrukcióit, hogy milyen nyomásérték kell az adott külsőnek. Általában PSI – BAR – Kpa értékekben is megadják a nyomásértékeket amire a gumit fel kell fújni. Az alacsony nyomás értéket kézzel és műszerrel is megnézhetjük bár a kezünk 2BAR felet nem igen tud különbséget tenni a nyomás megállapításában ezért célszerű kerékpárboltban beszerezni egy mechanikus vagy digitális nyomásmérőt. A folyamatos lapos gumival haladást a szelep vándorlása is jelzi és ilyenkor a szelep a függőleges pozíciótól elindul oldalirányba, majd kiszakad a belső gumiból esetleg maga a szeleptőt vágja szét a felni. Ha ferde szelepet látunk ne fújjuk fel, hanem engedjük le teljesen, húzzuk vissza a külsőt a belsővel addig míg újra függőleges pozícióba kerül a szelep, majd utána fújjuk fel a külsőn látható nyomásértékre. Sokszor előforduló hiba hogy nem tudjuk visszahúzni a felnin a gumit, mert meg sem mozdul, mivel a belső már gombóccá állt össze a szelep egyik oldalán, míg a másikon teljesen elvékonyodik, kinyúlik. Ne is kísérletezzünk a visszahúzással, vegyük ki a kereket a kerékpárból, vegyük le róla a külsőt és belsőt, tisztítsuk meg a sok gumispéntől, és ha még használhatónak találjuk tegyük vissza a helyére rendesen vagy tegyünk be új belső gumit.

A gumik nyomását minden indulás előtt ellenőrizzük

 

Váltók karbantartása

Váltóinkat használattól függően de legalább negyedévenként nézzük át de a váltás azonnal jelzi ha állítanunk kell mert nem, vagy csak recsegve ropogva sikerül a váltás.

A váltó bowdenek kenését használattól függően de legalább évente egyszer ajánlott elvégezni.
Tisztítsuk meg a racsnit és a láncot is majd a váltógörgőket és a kanalat is ha kell kaparjuk le az odaragadt zsír-sár réteget majd a forgó csapoknál kenjük meg műszerolajjal.

Recsegő ropogó hang váltásnál

Sok fajta váltórendszert építenek a ma kapható kerékpárokba de szinte minden váltón vagy váltókaron találunk finomhangoló csavarokat amik lazításával vagy húzásával a bowden feszességén tudunk állítani. A fenti hiba javításához sokszor elegendő ezek lazítása vagy húzása attól függően, hogy a lánc ép túlmegy a fogaskeréken vagy ép nem bír rá felkapaszkodni. Ha túlmegy, lazítsunk a bowdenezésen ha nem megy fel rendesen, húzzunk rajta párat. Ha a csavarokkal már nem kompenzálható a váltó rossz működése vigyük be a kerékpárboltba és szakemberrel állítassuk be. Ezt nálunk sokszor azonnal elvégezzük. A nem pozícióra ugró váltóknál ez nem hiba! Toljuk tovább a kart amíg a váltás megtörténik, majd picit toljuk vissza amíg hangtalan nem lesz a lánc futása a racsni fogaskerekein.

Túl fut a lánc és leesik, beszorul a vázba vagy a küllők közé vagy elől a hajtóműről leugrik

Minden váltó tartalmaz végpont állító csavarokat amivel beállítható hogy meddig mehet le vagy fel a váltó. Állítsunk ezeken a csavarokon amíg a megfelelő pozíciót el nem éri a váltó de vigyázzunk nem minden váltón ugyan úgy helyezkednek el a csavarok. Ha nem boldogulunk vele és nem tudjuk melyik csavar mit csinál ne kísérletezzünk, vigyük szakszervizbe.

Nehezen vagy egyáltalán nem mozdul a váltókar

A váltóknál is fennáll a fékeknél leírt jelenség és a bowdenek kenéséről gondoskodnunk kell használattól függően de legalább évente egyszer csináltassuk meg.

Laza, lötyögő vagy nem húzó váltókar.

Karos váltóknál előforduló hiba, hogy a váltókar nem tartja meg a pozícióját és visszatér alacsonyabb fokozatokba. A karok tetején néha a matrica alatt találunk egy csavart, húzzuk meg finoman amíg megtartja a váltást de ne húzzuk túl mert nehezen fog mozdulni a kar.

Kétkaros váltókaroknál előforduló jelenség, hogy szabadon fut a váltókar ha megtoljuk és nem érezzük, hogy valamit is húzna így nem történik meg a váltás. Van rá mód hogy újra meginduljon csak egy kis pucolásra és kenésre van szükség de senkinek nem ajánlom, hogy nekiessen, vigyük szervizbe. Ha megbontjuk a váltómechanika egységét szinte biztos elbúcsúzhatunk tőle. Gyárilag zsírozva kerülnek piacra ezek a váltókarok de idővel a finom alkatrészek kenése nem hogy megszűnik de kifejezetten ragasztó hatású a zsírozás maradéka. Ezt kell nekünk eltávolítani és újra kenni, hogy újra kapcsolódjanak, mozduljanak a finom alkatrészek. Ha nincs mechanikai sérülés, törés nagy százalékban javítható a váltókar.

 

Agycsapágyak karbantartása

Használattól függő de legalább negyedévente ellenőrizzük a csapágyak állapotát, keressünk lötyögést hangos futást, recsegést ropogást, kattogást.

A csapágyak kenését használattól függően de legalább évente egyszer ajánlott elvégezni.

Kormányagy

Ha fékezünk az első fékkel és mozgást érzékelünk a kormánynál a kerékpár hossztengelyén biztosra  vehetjük lelazult a kormányagy csapágya. Menetes rendszereknél előforduló hiba, hogy lelazulnak a csavarok, húzzuk meg őket és kész is vagyunk. Ahead rendszereknél a stucni csavarjait lazítsuk fel majd húzzuk meg a kormányrózsát és rögzítsük a stucnit újra.

Ha nehezen fordul a meghúzás után esetleg kattog hangja van már túl késő, bizony cserélni kell a csapágyakat és rosszabb esetben a csészék is szétkoptak amit cserélni kell. Vigyük szervizbe amint érzékeljük, hogy játéka van a kormánynak.

Középagy

A középagy napjaink kerékpárjain már zárt ipari csapágyas rendszereken futnak ezt hívjuk monoblokknak. Karbantartást nem igényel és több évig is bírja minőségtől függően. Ha lötyögést tapasztalunk esetleg kattanást, pattanó hangot terhelés közben első körben próbáljunk húzni a csészéken amik hajlamosak a kilazulásra. Ha ez nem oldja meg a gondot cseréltessük ki szakszervizben.

Hagyományos csészés rendszereknél legalább negyedévente ellenőrizzük le az agy állapotát, mert sokkal hajlamosabb a kilazulásra mint a monoblokk a folyamatos kopásról nem is beszélve. Szerviz után én szeretem látni a bringákat 1-2 hét használat után, hogy nincs e lötyögés a középagynál. Ha van nem kell megijedni húzzunk rajta picit és újra kontrázzuk le. Némelyik gyártó vastag festékkel vonja be a tengelyeket amik szinte azonnal lekopnak és máris lazulást fogunk tapasztalni. Ne is reménykedjünk benne hogy teljes anyagában edzett tengelyeket kapunk, így nem csoda hogy nem bírnak ki éveket.

Kerékagyak

A kerék futása nem csak a gumikon múlik hanem a csapágyazáson is. Egy lötyögő kerék akár balesetet is okozhat a kerékpárosnak, pedig filléres alkatrészekből áll. Mozgassuk meg a kereket és ha lötyög ne várjunk, azonnal menjünk a szervizbe. Bátrabbak otthon is nekiállhatnak a kerékagy szétszedésének főleg ha nem ez lesz az első de érdemes szervizbe vinni mert nem kerül sokba és esetleges nemtudásunk már több ezer forintunkba is kerülhet. Sokan megpróbálják otthon megjavítani és hát vannak „érdekes” megoldások ami akár kerék cseréhez is vezethet.

Egy tévhitet is szeretnénk a helyére rakni miszerint a racsnit nem kell darabokra szedni ahhoz, hogy az agyat karbantartsuk vagy javítsuk. Le kell szedni a megfelelő szerszámmal, ami nem hidegvágó és kalapács!!

Bízzuk szakemberre az agyak karbantartását

 

Használattól függő de legalább évente ellenőrizzük a kerékpár összes csavarját. Húzzuk meg ami laza, cseréljük ki ami rozsdás. Ellenőrizzük a sárvédőket, csomagtartókat, kormány és nyereg csavarokat, hajtókar csavarokat, pedálokat, világítást, prizmákat, dinamót, vezetékeket, izzókat. Nézzük meg nem csúszott e le a markolat és ha igen toljuk vissza a helyére vagy cseréltessük ki újra.

Bátran tisztítsuk le a kerékpárjainkat nem fognak elkopni és szervizbe is tisztán vigyük be. Ez nagy segítség a szerelőknek mivel súlyos órák mehetnek el a kerékpár takarítására. Sok helyen el is kérik az árát ami több ezer forint is lehet.

 

Kerékpár méretek

A kerékpárok méretei igen kuszák lehetnek az ismeretlen számára. Ezen kis írás segít eligazodni, hogy milyen kerékpár vázat válasszunk magunknak és miért. A cikk a laikusok számára is érthető módon mondja el a kerékpár méreteket és a kerékpár váz méreteket.

Kerékméretek

Két fajta kerékpár számozás létezik. Az egyik szám, ami gyakran elhangzik a boltban, azt mutatja, hogy a bicikli milyen méretű keréken gurul.

Gyerek kerékpár esetén: 12" 14" 16" 18" 20" 24" A 14" és a 18" kerékkel készült gyerek kerékpárok nagyon ritkán kaphatóak, gyártásuk megszűnt, egyedül a Hauser gyárt még ezekben a kerékméretekben.

MTB kerékpár esetén:
26" 27.5" 29" A felni átmérője mm-ben 26" 559mm - 27,5" 584mm 29" 622mm

City kerékpár esetén:
26" A felni átmérője mm-ben 26" 559mm

Trekking (túra) kerékpár esetén:
27"-28" A felni átmérője mm-ben 622mm

Országúti - Fitness - Single Speed - Fixi kerékpár esetén:
27" A felni átmérője mm-ben 622

27" vagy 28" kinek melyik elnevezés jön be. Használják ezt is, azt is, de azonosak. Három csoportra oszthatóak.

A régi 28" kerékpárok felni mérete 635mm volt és még a mai napig kaphatóak mind acél mind alu felnivel. Nagyon kevés kerékpár készül ezzel a mérettel.

A régebbi Országúti kerékpárok felni mérete 630mm volt és szintén kaphatóak még, bár új kerékpár már nem készül ezzel a mérettel.

A mai Országúti és Túra kerékpárok felni mérete mind 622mm

Vázméretek

A másik szám, mely közszájon forog, a kerékpár váz méretét mutatja. Ezt a számot (néha betűt) a kerékpár vázán, legtöbbször az üléscsövön találhatjuk meg, ha a gyártó hajlandó volt kitenni, de sokszor nem találunk semmit. Ilyenkor érdemes a mérőszalaghoz nyúlni és lemérni a hajtómű középvonalától az üléscső tetejéig. Ezt a távolságot ha elosztjuk 2.54 -el megkapjuk a vázméretet colban.
Ez mindenki számára fontos, ugyanis ez alapján lehet egyénre szabottan vázat, illetve kerékpárt választani.
A kerékpár vázon található szám az ülőcső hosszát jelzi, általában colban kifejezve. Jele (") A versenykerékpároknál és némely MTB kerékpár gyártónál ez a szám "mm" -ben vagy "cm -ben van jelőlve
Az üléscső hossza (és így a kerékpár mérete) az ember testmagasságához és a karok/lábak hosszához kell, hogy passzoljon!

Gyerek kerékpár méretek

A gyerek kerékpárok esetében nem használjuk a vázméret jelöléseket bár vannak különbségek, amik a vázformákból adódnak ezért vegyék figyelembe a gyerek kerékpár kiválasztásánál a gyerekek magasságát, mert minden esetben a magasság dönt!

Javasolt kerék méret Testmagasság Életkor
inch cm év
12" kerék átmérő 75 - 90 2 - 4 éves
14" kerék átmérő 90 - 110 3 - 5 éves
16" kerék átmérő 110 - 120 5 - 7 éves
20" kerék átmérő 120 - 135 6 - 9 éves
24" kerék átmérő 135 - 150 9 - 12 éves

MTB kerékpár vázméretek

A mountainbike kerékpár váza inkább alacsonyabb legyen mint magasabb. Ha a kerékpárt a lábunk közé vesszük kb 5-10 cm távolságra kell hogy tudjuk felemelni a vázat, mielőtt hozzánk érne. Fontos hogy szabadon tudjunk mozogni a rázósabb terepeken és ne akadjunk bele se a vázba se a nyeregbe. A súlypontunk gyors változtatása nagy segítség lehet ha elvesztenénk a kontrolt a kerékpár felett. Az sem utolsó szempont, hogy ne üssük meg nemesebb szerveinket. Pontos meghatározása nincs a vázméreteket illetően, mert minden típus más és más vázgeometriát kap. Ha van egy normál vázállású MTB merev villával szerelve, és az pont jó nekünk 17" vázzal, akkor ugyan ez a típus egy jó teloval 10cm-es becsúszó szárral már biztos magas lesz, hisz igen kiemeli a kerékpár elejét és a felső cső is magasabbra kerül.

A jelenlegi választék némileg átalakult a 27.5 és 29 colos kerék méretű mtb kerékpár megjelenésével, de a váz adatok ettől még nem változnak viszont figyeljünk a kerékméretre. Ha magasak vagyunk ne válasszunk 26" vagy 27.5" kerékkel kerékpárt mert a 29" lesz az ideális. Az új kerék méretek teljesen vissza szorították a 26" mtb kerékpárt a kezdő, belépő kategóriába, így 90.000.- és 100.000.- felett már nem is találkozunk ezzel a kerékmérettel. A hobby sport kategóriától felfelé a profi szintig az uralmat átvette a két új kerékméret ami teljesen lefogja a kínálatot.

 

Testmagasság Javasolt váz méret Javasolt kerék méret Javasolt váz méret
cm Inch Inch cm
145 - 160 13" - 14" 24"-26" 33 - 36
155 - 170 15" - 16" 26"-27.5" 38 - 40
165 - 180 17" - 18" 27.5" 43 - 46
180 - 190 19" - 20" 29" 48 - 50
185 - 200 21" - 22" 29" 53 - 56
195 felett 23" - 24" 29" 58 - 61

 

Cross és túra kerékpár vázméretek

A Cross és a túra kerékpárok esetében a váz üléscsöve ugyan hosszabb is mint az MTB kerékpároknál, de alacsonyabban találjuk a hajtómű házát is és így a középtengely vonala is alacsonyabban helyezkedik el. Választhatunk magunknak magasabb vázú kerékpárt is ahhoz, hogy kényelmes legyen. Például egy 158cm magas emberkének tökéletesen megfelel egy 17" csepel traction túra kerékpár viszont egy 17" MTB kerékpár nagyon magas lenne, így egy 14"-15" MTB vázat kell keresnie. A túra és city kategóriában nem is találunk ilyen alacsony méreteket. Többnyire 17" a legkisebb méret. Jellemzően 17"- 19" - 21" - 23" vázakat találunk

Testmagasság Javasolt váz méret Javasolt váz méret
cm Inch cm
150 - 170 17" 43
170 - 180 19" - 20" 46 - 48
180 - 190 20" - 21" 48 - 50
195 Felett 22" - 23" 50 - 58

 

Országúti kerékpár vázméretek

Az országúti, fixi, single speed és fitness kerékpároknál már nem találunk méreteket inch-ben, csupán centiméterben vannak meghatározva. Itt jóval magasabb vázméretekre van szükség, mint a többi kategóriában amint ezen a táblázaton is látszik.

Testmagasság Javasolt váz méret
cm cm
150 - 160 48 - 50
160 - 170 50 - 54
170 - 180 54 - 56
180 - 190 56 - 60
190 Felett 60 - 63 vagy magasabb

Kerékpár Átlépési Magasság.

MTB kerékpár esetében az optimális méretet úgy állapíthatjuk meg, hogy a bringán átlépve és az ülésig hátralépve (NEM ráülve!) addig emeljük az első kereket, míg a váz hozzánk nem ér. Ha ez kb. 5-10 cm a talajtól számítva, akkor megfelelőnek tekinthetjük a választott kerékpárt, illetve jó irányadó a vázméret megismeréséhez.
Trekking típusú vagy országúti kerékpárnál választhatunk magasabb vázút is. Azonban nem szabad elfelejtenünk, hogy a nem szabványos gyártástechnológia végett, a különböző konstruktőrök eltérő geometriát alkalmazhatnak, és alkalmaznak is.

Nyereg magasság beállítás.

A legideálisabb választás, ha a kerékpár ülésén ülve, lábunkat teljesen kinyújtott állapotban, sarkunkat rátudjuk tenni a pedálra, ami a legalsó pozícióban helyezkedik el, de nem nyújtózkodva. Ebben az esetben ha tekerünk a lábunk picit hajlított állapotba kerül tekeréskor, ami kíméli a térdet és az izom is tud pihenni egy picit. Ez minden sportosabb tekerést igénylő kerékpározási stílusra igaz ha nem akarunk gyorsan elfáradni és izomgörcsöt sem szeretnénk átélni. Persze itt nem DH vagy BMX  TRIÁL és egyéb stílusokra gondolunk. A különböző ágazatoknak mind megvan a maga sajátossága a nyereg beállításához.

Helyi közlekedésben rövidtávú kerékpározáshoz vagy bizonytalan, esetleg idősebb kerékpáros esetében választhatunk alacsonyabb pozíciót is. Ezt mindenkinek magának kell kitapasztalnia és a saját habitusához kerékpározási szokásaihoz igazítania.

 

Kerékpárbolt - szerviz információk

A BBBIKE Kerékpárbolt és Kerékpár, Sí, Snowboard Szerviz a XVIII. kerület Pestszentimre és környéke szolgálatában.

Bicikli szervizünk 20. éve szolgálja a XVIII. kerület,  Pestszentimre - Pestszentlőrinc és környéke, gyógyulni vágyó kerékpárjait, síléceit, snowboardjait.  A kerékpár napjainkban már nem csak a sportban és a szabadidő eltöltésében vesz részt, hanem sok embert munkába segít és a mindennapi feladatokban is nagy a szerepe.

Téli sporteszközeink is szervizelést igényelnek, még többet mint a kerékpárjaink. Kemény jeges pálya, kavicsok, kövek kikezdhetik a talp és az él állapotát, amit javíttatnunk kell.

BBBIKE Kerékpár üzlet és szervizA BBBIKE kerékpár szerviz 1-2 munkanapos idővel garantálja, hogy a nagy generálra behozott kerékpárja elkészül. A bicikli boltban működő kerékpár szerviz várja szeretettel a kerékpárokat a 

Budapest 1188 Pestimre, ( Pestszentimre ) Címer u. 89 szám alatt, az új SZTK mögött, a parkkal szemben.

Külső belső gumik cseréje, fékek - váltók állítása, cseréje. Kerekek centírozása - küllő csere, kerekek cseréje.
Pedál - hajtókar csere, agyak után húzása, beállítása. Kormány csapágy állítás - kormány csere, stucnik - befogók cseréje. Nyergek - nyeregcsövek cseréje, beállítása. Agyváltó javítás. Racsni csere. Nagy generál - kis generál. És minden ami elromolhat egy bringán.

Teljes körű kerékpár szerviz szolgáltatás.

Vállaljuk mountainbike kerékpárok átépítését, hogy kényelmesebben használhassa a mindennapi közlekedésben. Hosszabb fejcső, magasabb kormány, szélesebb, puhább nyergek, sárvédők és csomagtartók felszerelése. Az átalakítás után megszűnik a kéz zsibbadása, a hát fájása. Kényelmesebb egyenesebb pozícióban kerékpározhat.

Vállaljuk továbbá kerékpárok kis és nagy generál javítását, új kerékpárok beüzemelését, kerékpár váz festéséhez a szét és össze szerelést.

A Kerékpárbolt és bicikli, sí, snowboard szerviz nyitva tartása:

Hétfő - Péntek: 10 - 18 óráig
Szombaton:         9 - 13 óráig

Cím: Budapest 1188 Címer u. 89
Telefon: 06 1 2951377
Fax: 06 1 2951377
Email: This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Milyen kerékpárt válasszak?

Hol vegyek kerékpárt? Milyen kerékpárt vegyek? Melyik a nekem való bicikli? Milyen kerékpár fajták vannak?

Tesszük fel a kérdéseket, hisz manapság oly sok fajta kerékpárt lehet beszerezni. A kerékpár választás első lépése, hogy megpróbáljuk meghatározni, milyen célzattal szeretnénk használni a biciklit. Milyennel? Hát tekerni akarok. Micsoda kérdés... De ez manapság már nem is olyan egyszerű.

Az első és talán legfontosabb kérdés a "hol vegyek kerékpárt?" - Soha ne vásároljon olyan helyről kerékpárt, ahol nincs a webes felület mögött működő kerékpár bolt. Miért fontos ez? Mert ha egy csomagszállító webshopból vásárol, nem valószínű, hogy értenek is a kerékpárhoz. Megfogja kapni  a kerékpárt, beüzemelés nélkül, a garanciát nem, vagy csak nagyon nehezen tudja érvényesíteni. Nincs senki aki érdemben tudna önnek segíteni ha kérdése van, nem tudja kipróbálni, megfogni.

A kerékpár bolttal és szervizzel rendelkező kerékpár webshopok minden esetben biztosítják, a személyes átvételt. Sőt, ez az alap átvételi mód. Ha a vevő akadályoztatva van, kérheti hogy elküldjék neki a kiválasztott kerékpárt. De biztos lehet benne, hogy a biciklit rendesen összerakták és beállították, a papírokat kitöltötték. A helyszínen azonnal az ön méretéhez lehet állítani a kerékpárt, hogy a lehető legoptimálisabb legyen az ön számára. A szállításból adódóan persze lehetnek problémák ami kockázati tényező lehet, például egy a kerékpár bolttól több száz km-re lévő vásárló az ár és a kényelem fejében kockázatot is vállal, hisz a garanciát csak az üzletben tudja érvényesíteni. A kerékpárokat minden esetben dobozokban szállítjuk ami sajnos azzal jár hogy részben szét kell szerelni a kerékpárt, hogy az a dobozba beleférjen. A kormány elfordításra kerül, az elsökerék kikerül a helyéről és a kerékpár mellé kerül. Előfordulhat, hogy a bovdenek kiakadnak fészkükből és ezek helyretétele már a vevő feladata. A guminyomás csak teher tartó és nem teljesen felfújt állapotú, mivel (főleg nyáron) a zárt térben a hőmérséklet emelkedése végett felrobbanhat a belső a túlnyomástól.

Ezen dolgok helyretétele viszont szakértelmet nem kíván, de figyelmet, alapos átvizsgálást igen a vevő részéről.

Nos ezen bevezető után nézzük át a kerékpárok fő fajtáit, tulajdonságait és hogy mire is gyártották.

Mountain bike kerékpár

Túra kerékpár

Cross kerékpár

Fitness kerékpár

Országúti kerékpár

City kerékpár

Hagyományos kerékpár

BMX kerékpár

 

 

Az MTB kerékpárok

Mountainbike (MTB) kerékpárból készítik a legtöbb variációt és a felhasználási terület itt a legváltozatosabb. Használhatjuk városban, vagy könnyed túrára és nehéz terepre, de még trükközésre is alkalmas. Hát akkor melyik fajtát vegyem? Miről ismerem meg? Egy mountainbike felhasználhatóságát leginkább az határozza meg, hogy milyen a vázgeometria és milyen alkatrészek összessége alkotja.
Az MTB kerékpárok leginkább sportos hegyi kerékpározásra lettek készítve és városi kerékpározáshoz kifejezetten kényelmetlen. Leghatékonyabban erdőkben, úttalan utakon érdemes használni és ez igen élvezetes szórakozás. De ez csak egy a változatos felhasználási módok közül.

26" vagy 29" MTB kerékpárt válasszak?

Egyre több gyártó készít 29" MTB kerékpárokat amik valójában nem is 29" keréken gurulnak. A felni mérete 622mm ami a mai túra és országúti kerékpárok felni mérete, amire egy igen öblös minimum 50mm átmérőjű külső gumi kerül. A földtől a külső gumi tetejéig mért távolság már közel 29" lesz. A kerékpár kényelmesebbé, irányíthatóbbá válik és a menettulajdonságai is javulnak. Könnyebben tudunk vele hegyet mászni, kényelmesebb a rossz minőségű utakon, hisz a nagyobb kerék zökkenő mentesen gurul át a gödrökön és persze picit kevesebbet kell tekernünk egy 26" MTB kerékpárhoz képest.

Az MTB kerékpárok felhasználási területei

Az alábbi sorokban megtudhatjuk milyen területre szánták az adott kerékpárt.

Az MTB Szakág neve és rövidítése

Kerékpározási stílus:    A kerékpárt milyen felhasználási területre szánták
Terep:            A kerékpárt milyen út és terepviszonyokra tervezték
Kerékpár típus:    A teleszkópok és a hátsó felfüggesztés megléte és fajtája ha van

 

MTB Cross Country versenyzés: XCR

Kerékpározási stílus:    Cross Country verseny, maratonverseny
Terep:            Minden típusú terep, valamint minimális ugratás és letörés
Kerékpár típus:    A legtöbb merevfarú, illetve rövidutas össztelós (max 100mm rúgóút)

MTB Cross Country: XC

Kerékpározási stílus:    Cross Country, maratonverseny
Terep:            Minden típusú terep, valamint minimális ugratás és letörés
Kerékpár típus:    A legtöbb merevfarú, illetve össztelós (max 130mm rúgóút)

MTB All Mountain: AM – mindenféle terep

Kerékpározási stílus:    Enduro, extrém turázás
Terep:            Minden típusú terep, valamint minimális ugratás és letörés
Kerékpár típus:    A legtöbb merevfarú, illetve össztelós (max 150mm rúgóút)

MTB Freeride: FR

Kerékpározási stílus:    Extrém kerékpározás, nort shore, dirt, DH, street
Terep:            Downhill, közepes vagy nagy ugratók, letörések, technikás lejtmenet
Kerékpár típus:    Hosszú rúgóutas, össztelós, min 150mm rúgóút, rendkivül erős vázzal és alkatrészekkel.

Hobbi szintű MTB

Kerékpározási stílus:    Hobbiszintű sportos kerékpározás
Terep:            Sima főld út, aszfalt burkolat
Kerékpár típus:    Rövidutas telós, felfüggesztés nélküli kerékpár

Városi kerékpár

Kerékpározási stílus:    Hobbiszintű városi kerékpározás
Terep:            Városi aszfalt burkolat
Kerékpár típus:    MTB szerű kerékpár

 

Javasolt Shimano alkatrész család a kerékpározás stílusához alakítva.

Kerékpár besorolása
XCR
XC
AM
FR
HOBBI
VÁROSI
Javasolt Shimanó

Xtr

Xtr

Hone

Saint

Alivio

Tourney

Alkatrészcsalád

 

Xt

Saint

 

Acera

 

 

 

Lx

 

 

Altus

 

 

 

Deore

 

 

 

 

 

 

Hone

 

 

 

 

Kerékpár Felhazsnálási

CC verseny

CC

Extrém túra

Freeride

Hobbi

City

Terület

 

 

Enduro

DH

 

 

 

 

 

 

Street Nortshore

 

 

 

 

 

 

Dirth

 

 

 

 

Felhasználási területek leírása a teljeség igénye nélkül.

CROSS COUNTRI  - CC -

Mountain bike (MTB) szakág, melynek versenyeit egy 6-10 km-es, nagy szintemelkedést biztosító körpályán szoktak megrendezni. A verseny hossza 50-60 km (férfiaknál), amit 2-3 óra alatt teljesítenek. A cross country olimpiai sportág, mely nagy népszerűségnek örvend. A hozzá legalkalmasabb kerékpár könnyű, és általában csak első felfüggesztéssel telóval rendelkezik. Nem ritka az országúti kerékpárváz-gyártásban alkalmazott technológiák átültetése, mint például a teljes egészében karbonszálakból készült váz. Sikeres űzéséhez az országúti kerékpározásban elvárt állóképesség mellett magas szintű kerékpárirányítási készség szükséges. Számos országúti kerékpáros "nyergelt át" a cross country szakágra, és ott új teljesítményszintet állított fel.

MARATON

Hosszú távú kerékpáros verseny vagy teljesítménytúra. Létezik aszfaltos változata is, bár hazánkban az MTB maratonok a kedveltebbek. Gyakran a rajt és a cél azonos helyen van, és egy nagyobb 40-60 kilométeres körpályát jelölnek ki a versenyzőknek, amit egyszer vagy kétszer tesznek meg. (Ezzel ellentétben a Duna Maraton rajtja a Budai Várban, célja a Visegrádi Vár alatt volt.) A profik és az amatőrök együtt indulnak. Az amatörök számára a cél a táv teljesítése, míg a profik közt gyakran csak másodpercek döntenek. A pályán 20-30 km-ként frissítőállomásokat helyeznek el a szervezők. Az MTB maratonra használt kerékpár ideális esetben egy összteleszkópos könnyű gép 100-130 mm rugóúttal, blokkolható teleszkópokkal, de lehet csak elől felfüggesztett cross country-jellegű masina is. Rossz időjárásban előnyös a tárcsafék használata.

ALL MOUNTAIN – AM –

Majdnem ugyanaz a kategória mint a maraton versenyzésre használt összteleszkópos kerékpár, ráadásul ugyanolyan általános terephasználatra szánták őket. A különbség, hogy az all mountain kerékpárok nem annyira súlyorientált szerkezetek mint a maraton versenygépek. Az elő és hátsó rugóút tekintetében e gépek - maratonmodellekhez hasonlóan - ugyancsak a 100-130 mm közötti tartományba sorolhatók.


FREERIDE  - FR -

Egy kerékpáros szakág, melyben a kerékpárosok technikailag igen nehéz feladatokat (pl. ugrásokat és ugrás közbeni trükköket) hajtanak végre. A  többnyire épített terepakadályok leküzdése, mely sokszor meredek szakadékokba történő leugrást, vagy extrém meredek sziklás terepen való leereszkedést jelent. Versenyszerűen is űzhető, ahol az időmérés helyét a zsűri általi pontozás veszi át. Amatőrök számára kecsegtetőbb, mint a DH féktelen száguldása. A freeride kerékpár a DH változatnál is erősebb, nehezebb, fejcsöve, villanyaka tulméretes, így a legnagyobb ugratásokat is túléli, és közben lehetőséget biztosít a kormány teljes körülforgatására akár ugrás közben is. Veszélyes szakág, így a védőfelszerelés használata elengedhetetlen.

DOWNHILL  - DH -

A mountain bike egyik fő szakága, melyben a cél a lehető legrövidebb idő alatt egy hegyről leereszkedni. Ehhez speciális, mindkét keréken felfüggesztett össztelós kerékpár szükséges, hosszú rugóúttal, megbízható, erős alkatrészekkel. A sikeres versenyzéshez és a nagy száguldáshoz érdemes igénybe venni a tudomány modern vívmányait: a hidraulikus, minden paraméterében állítható felfüggesztésrendszereket (villa, rugós tag), a nagy fékerőt produkáló hidraulikus tárcsafékeket, a speciális, puha összetételű bütykös köpenyeket. Ezek határozzák meg leginkább az elérhető maximális sebességet. Természetesen a sikerhez kiváló kerékpár-irányítási képességek is szükségesek. A downhill szakág a testi épség szempontjából igen veszélyes, így a megfelelő védőfelszerelés elengedhetetlen. Ma a downhill szakág népszerűsége kissé leáldozóban van, helyette az új divat a freeride.

STREET

Kerékpáros szakág, melyben városi, épített környezetben hajtanak végre trükköket. Ilyen lehetnek a különböző műtárgyakon történő ugratások, illetve stíluselemek bemutatása. A műfajhoz használt kerékpár általában egy dirt jump gép, esetleg más köpenyfajtával kiegészítve. Lényeges elem a nagy erőhatásokat kibíró, maximum 100 mm-t mozgó rugós villa (teló) és az ugyancsak robusztus váz. Mivel áttételekre alig van szükség, a kerékpár lehet egysebességes, mely egyben elősegíti bizonyos trükkök véghezvitelét. Ebben a szakágban speciális épített pályaelemeken rendeznek versenyeket, a kerékpárosok egymásnak mutatják be trükkjeiket. Ezt a versenyformát Jam -nek nevezik.

DIRTH JUMP

A BMX és az MTB egyik szakága, melyben földből épített, vagy speciálisan formára alakított, farostlemezekkel bevont ugratókon lehet gyakorolni az ugratás technikáját, illetve szép, egyedi stíluselemekkel lehet elkápráztatni a szemlélőket.

A lista soha nem lehet teljes, mivel folyamatosan változó fejlődő kerékpár fajtáról van szó. Évről évre mindig jelenik meg valami új, valami nem hétköznapi.

 

Túra kerékpárok - Trekkingek (tracking)

Kerékpározási stílus:    Hobbiszintű sportos kerékpározás
Terep:                        Sima főld út, aszfalt burkolat
Kerékpár típus:            Rövidutas teleszkóp vagy merev villa
Kerék méret:               622mm 28"

A Túra vagy más néven trekking kerékpárok a nagy túrák kerékpárjai. A nagy távolságokat kényelmes testtartással és jó futási teljesítménnyel küzdhetjük le. A mai kornak megfelelő túrakerékpár aluminium vázzal, 21-27 sebességgel, agydinamóval, első teleszkóppal, állítható fejcsővel vannak felszerelve. A sárvédő és csomagtartó még az acélvázasoknál is alap felszerelés. Ezek a kerékpárok már minden kényelmet megadnak nekünk,hogy könnyedén kihozzuk magunkból a maximumot. A hajtás 48-38-28 lánctányért, vagy 48-36-26 lánctányért és 7-8-9-10-es racsnit tartalmaz.  A váltórendszer többnyire láncváltós MTB váltókból áll. Sokszor vegyes váltókból van összerakva de a drágább modelleknél azért találkozhatunk a teljes családdal. A fékrendszer a drágább modelleknél akár hidraulikus tárcsafék is lehet, míg az olcsóbb kategóriáknál V-féket találunk. Az acélvázas modellek általában nem tartalmaznak se agydinamót, se teleszkópot, viszont ez semmit sem von le a használhatóságukból. Nagy túrákra, vagy akár munkába járáshoz ideális választás, mind hölgyeknek mind uraknak.

 

Cross kerékpárok

Kerékpározási stílus:    Hobbiszintű sportos kerékpározás
Terep:                        Sima főld út, aszfalt burkolat
Kerékpár típus:            Rövidutas teleszkóp vagy merev villa
Kerék méret:               622mm 28"

A Cross kerékpár egy igazi vegyes felvágott. A túra és a MTB kerékpárok egyvelege. A vázgeometria és a felszereltség inkább a MTB kerékpárok tulajdonságait ötvöz, viszont a túra kerékpárok kerékméretét örökölte, a virsli gumikról nem is beszélve. A vékony futóéles gumikkal könnyedén haladhatunk nagy sebességgel az aszfaltokon de vegyes gumival felszerelve bármilyen terepen használható. A teleszkóp általában  rövidutas (max 100mm rúgóút). A drágább fajták lokout-os telót tartalmaznak, amit akár a kormányunkról is vezérelhetünk. A hajtás szintén inkább a MTB kategóriánál megszokott 42-32-22 fogas hajtóművet és 7-8-9-10 es racsnit tartalmaz, de nem ritka a 48-36-26 -os hajtómű sem. A váltórendszer többnyire láncváltós MTB váltókból áll. Többnyire vegyes váltókból van összerakva de a drágább modelleknél sokszor találkozhatunk a teljes családdal. A vázgeometria és a kormány "taposó" testtartást enged a kerékpárosnak, amivel nagyobb energiát tudunk a pedálozásba tolni. A kormány sok esetben egyenes esetleg enyhén ívelt, ami szintén az MTB kerékpárok sajátja. A fékrendszer itt is a drágább modelleknél akár hidraulikus tárcsafék is lehet, míg az olcsóbb kategóriáknál V-féket találunk. Mindennapos használatra, munkába járáshoz, edzésre, sőt akár földutakra is kiválóan alkalmas.

 

Fitness

Kerékpározási stílus:    Hobbiszintű sportos kerékpározás
Terep:                        Aszfalt burkolat
Kerékpár típus:            Felfüggesztés nélküli kerékpár
Kerék méret:               622mm 28"

A fitness kerékpárok a cross kerékpárok országúti változata mondhatnánk, hisz ugyan azt kapjuk csak az országúti vonal az erősebb. A kerék itt is a jól megszokott 622mm-es duplafalú felnit, könnyű aluminium agyakat tartalmaz ami a legtöbb esetben gyorszáras csatlakozással rögzíthető a vázba. A gumik némileg vékonyabbak mint a cross kerékpároknál de vastagabbak az országúti modelleknél, mivel főleg aszfaltra lettek teremtve. A hajtás általában két lánctányéros, a felső 50-52 fogat, míg az alsó 39-34 fogas tartalmaz, de létezik három lánctányéros kivitel is. A hátsó fogassor 7 től 10 ig is mehet. A kormány általában egyenes és nincs teleszkóp a kerékpárba építve. A váltórendszer többnyire az országúti váltórendszerekre épül kivéve a fékváltókart ami inkább MTB adaptáció. Vázuk készülhet alumínium ötvözetből és acélból is. A fékek jellemzően a versenyektől örökölt kétforgáspontos fékek amik igen hatékonyan képesek megállítani a kerékpárt nagyobb sebességnél is. A fitness kerékpárok igen könnyűek és nagyon gyorsan lehet haladni velük. Kifejezetten aszfaltra, városi közlekedésre, taposásra ajánljuk.

 

Országúti kerékpár

Kerékpározási stílus:    Sportos kerékpározás
Terep:                       Aszfalt burkolat
Kerékpár típus:           Felfüggesztés nélküli kerékpár
Kerék méret:              622mm 28"

Az országúti kerékpár a sebesség szerelmeseinek készültek. Könnyű összsúly, pontos váltás, magas sebesség ami jellemzi ezt a családot. Vázanyaguk a Hi-ten acélból, crom molibdén acélötvözetből, alu ötvözetből, és carbonszálból is készülhet. A vázak egyre szebbé és egyre könnyebbé váltak az idő múlásával. Teleszkópot nem tartalmaznak és semmilyen felesleges kiegészítőt sem találunk ami a súlyt növelné. A drágább országúti kerékpár hajtása két lánctányért tartalmazó hajtóművet tartalmaz, amit ma már üregesre kovácsolnak. Hihetetlenül könnyű és erős, hisz bírnia kell a nagy terhelést. A  felső lánctányérok általában 56 és 50 fog között mozognak, míg az alsók 44 és 34 fog között találhatóak. Találkozhatunk három lánctányéros kivitelekkel is melyek fogszámai 50 és 32 fog között változnak. A hátsó áttétel 7, 8, 9, 10 lánckereket is tartalmazhat melyeknek fogszámai 11-28 fogig terjednek, különböző összeállításokban. A váltó rendszer az olcsóbb változatoknál kevert válltokból állnak, míg a drágább változatoknál komplett családokat találunk a kerékpárra felszerelve. Sok esetben ez nem csak a váltókra, de a váltókarokra és a teljes hajtásra, agyakra, fékekre is kiterjed. A kormány minden esetben a klasszikus "koskormány" melyet bandázs szalaggal tekernek körbe, a kényelmes fogás érdekében. A fékek kétforgáspontos erős fékekből állnak, melyek biztos fékerőt biztosítanak a megálláshoz.
Kifejezetten a sportos kerékpárosoknak ajánljuk, akik szeretik a nagy sebességgel való haladást és nem riadnak vissza a hosszútávú feszített tempótól sem.

 

City

Kerékpározási stílus:    Hobbiszintű városi kerékpározás
Terep:                        Városi aszfalt burkolat
Kerékpár típus:            Felfüggesztés nélküli kerékpár , rövidutas első teleszkóp
Kerék méret:               26" -  28"

A city kerékpár vagy más néven városi kerékpár a legáltalánosabb felhasználású kerékpár ami létezik. Felszereltségben szinte nincs hozzá hasonló. Találunk gránátagyas (kontrás) egysebességes kivitelt, több sebességes láncváltós, és több sebességes agyváltós kiviteleket is. Sárvédők, csomagtartó, világítás alapból minden kerékpáron megtalálható. Készülnek alumínium és acélvázas kivitelek is mint minden más modellnél.
A gránátagyas változatok a régi jól bevált klasszikus kontrás kerékpárok és csak egy sebességgel rendelkeznek. Fő jellemzőjük, hogy hátrafelé tekerve fékezik a kerékpárt. A Láncváltós kerékpárok a MTB kerékpároknál megismert váltórendszert tartalmazzák, általában 6-7 sebességes kivitelben és nagyrészt marokváltóval történik a váltás. Első váltó nincs. Az agyváltós modellek a gránátagyhoz hasonlóan kontrásak és az agy maga tartalmazza a váltó mechanikáját, ami 3-7-8 sebességes is lehet. A váltás itt is marokváltóval történik. Zömében shimano váltórendszereket alkalmaznak ezeken a kerékpárokon. A kerékméret 26 " is és 28" is lehet. A gumik közepesen vastagok és sima futófelülettel, vagy finom bordázattal vannak ellátva az aszfalton való haladás érdekében. A drágább változatok tartalmaznak teleszkópot is és agydinamóval is fel vannak szerelve, ami nagyban megkönnyíti a kerékpáros dolgát. Nincs többé erős hang és a kerékpárt sem fogja vissza, mint a régebbi dörzskerekes dinamó.
Hétköznapi felhasználásra, rövidtávra, helyi kerekezésre, vásárlásra ajánljuk férfiaknak és nőknek is egyaránt.

 

Hagyományos kerékpár

Kerékpározási stílus:    Hobbiszintű városi kerékpározás
Terep:                        Városi aszfalt burkolat, sima fől út
Kerékpár típus:            Felfüggesztés nélküli kerékpár
Kerék méret:               28"

A hagyományos kerékpárok még mindig nem mentek ki a divatból, sőt mondhatni mintha újjá születtek volna. A szép klasszikus formák, a hattyú nyakas vázak még ma is megdobbantják a szívünket. Ezek a kerékpárok leginkább 28" kerék mérettel készülnek és vagy egysebességes kontrás, vagy agyváltós kivitelek készülnek. Minden földi jóval fel vannak szerelve úgy mint régen és kényelmesek úgy mint régen és imádjuk őket úgy mint régen.

 

BMX

Kerékpározási stílus:    Hobbiszintű vagy verseny kerékpározás
Terep:                        Terem, ketrec és mindenféle tereptárgy amiire csak fel lehet ugratni, vagy le lehet csúszni rajta
Kerékpár típus:            Felfüggesztés nélküli kerékpár
Kerék méret:               20"

A BMX kerékpárok a trükközés mestereinek készült. Jó pár válfaja létezik ennek a szakágnak. Rengeteg trükk és pörgés és forgás jellemzi. Leginkább a fiatalabb generáció kerékpárja, de aki rákapott az felnőtt fejjel is tovább fogja csinálni, hisz szinte ez egy életforma is egyben.
Az olcsóbb kivitelek vázanyaga az acél, míg a drágább típusok főleg CrMo vázakból épülnek. Kerékméretük jellemzően 20" és ballonosabb gumival szerelik őket. A fékek elől hátul U-fékek alkotják, amik sok esetben nem alkalmasak a hirtelen fékezésre inkább csak lassítanak. A fékkarok rövidek és kicsik, nehezen adják át az erőt a fékrendszernek, ami vagy rotoros, hogy a kormányt körbe tudjuk forgatni vagy fixre van szerelve. Ebben az esetben nem lehet forgatni a kormányt csak 180 fokban. A kormány középen egy átkötő elemmel van megerősítve, hogy nagyobb legyen a kormány teherbírása. A BMX kerékpárokhoz általában jár egy pár peg (kilépő) amit  tengelyre tekerve lábtartónak használnak különböző trükkök alkalmazásakor. A hajtás sokat fejlődött az elmúlt években. Az olcsóbb modellek a mai napig egyrészes Z-tengelyt alkalmaznak ami igen erős csapágyházzal párosul és jó nagy golyós kosarakat tartalmaz. Ez a klasszikus USA-bb csapágy. A modernebb és drágább megoldások már háromrészes hajtóművet alkalmaznak. Itt külön találjuk a tengelyt, a jobb és a bal hajtóművet. Ilyenek lehetnek a Spanyol bb, és a mid bb, de manapság már az usa bb-hez is kapható készlet és átszerelhető háromrészesre. Jellemző ezekre a rendszerekre, hogy egyre elterjedtebb a zárt csapágyak használata. Lassan nem is lesz más? A lánctányér szintén igen változatos. Több színben és méretben is kapható készül acél és alu ötvözetből is. A hátsó kerékre manapság integrált kazetta kerül, amin cserélhető a fogassor vagy magába az agyba tekerhető be a driver. Az olcsóbb változatoknál menetes egyes racsni található. A kerék tengelyek erősek és vastagok sok esetben a kerék anyák meghúzása a kerék helyén maradásával nem is igen lehetséges. Erre a célra a hátsó papucsra kapaszkodó láncfeszítő a megoldás.

Lájkolj minket

Kosaram

A kosár üres

Gepida katalógusok

 
Gepida katalógusok
 
 

Gepida 2018 kerékpár katalógus letöltése

Gepida kerékpárok 2017

Gepida 2016 kerékpár katalógus letöltése

Gepida kerékpárok 2015

Gepida kerékpárok 2014

Gepida kerékpárok 2013

Csepel katalógusok

 
Csepel Kerékpár katalógusok

 

Csepel kerékpárok 2017 Csepel kerékpárok 2016
 Csepel Royal kerékpárok 2016  Csepel Woodlands kerékpárok 2016
Stringbike kerékpárok  Csepel Urban kerékpárok 2016
 
 
Csepel alkatrész katalógusok

 

 Csepel Alkatrészek katalógusa 2017  
   

Neuzer kerékpár katalógusok

Neuzer kerékpár katalógusok

 

 

 

Neuzer katalógus 2017 letőltése

Neuzer katalógus 2014 letőltése

Schwalbe Gumi katalógus

 
Schwalbe gumi katalógus

 

schwalbe 2018 katalogus